uvod galeria autor blog kniha navstev linky kontakt menu

Malorka

2009

... to nie sú len pekné upravené pieskové pláže ale i zaujímavá krajina a krásna rozmanitá príroda. Ak nie ste ten typ ľudí, čo sa potrebujú celý deň smažiť na slnku a lebediť na pláži, možno vám padne vhod zopár tipov na výlety autom po Malorke.

Na Malorku sme sa síce rozhodli ísť cez cestovku ale tým ich spolupráca s nami končí. Počasie na Slovensku sa náhle zmenilo a dovolenka v Tatrách padla a naskytol sa lastminute. Ponuku fakultatívnych výletov po Malorke od cestovky sme slušne odmietli  a hneď v prvý deň sme si požičali auto v letovisku S´Arenal, kde sme boli ubytovaní. Na každom rohu je tu požičovňa a nie je problém si zohnať auto. Keďže španielčina môjho manžela bola veľmi vítaná u domorodcov, za chvíľu sme sedeli v aute a plánovali výlety. Neboli sme nároční a požičali si menšie autíčko značky Fiat za 155 eur na 6 dní. Odporúčam hneď investovať do poriadnej mapy, lebo na hoteloch vám síce ponúknu množstvo prospektov s malými mapami no tie sú len veľmi orientačné.

Palma de Mallorca je hlavné mesto a hlavný prístav ostrova Malorka. Hneď vedľa prístavu je dominanta mesta - gotická katedrála La Seu.

Ďalším lákadlom pre nás bol hrad Bellver týčiaci sa nad mestom. Pochádza z 13. storočia je pomerne zachovalý a hlavne poskytuje úžasný pohľad na mesto pod ním ležiace a celý prístav. Samozrejme Palma je krásne letovisko s peknými historickými uličkami a kaviarničkami, no my sme nemali veľa času na pamiatky a mesto ako také a dali sme prednosť iným zákutiam Malorky.

Z prístavu hlavného mesta pri letisku začína platja Palma a dá sa prejsť peši po nádhernej cestičke popri pláži až k S´Arenal. Cestička je lemovaná nesmiernym množstvom obchodíkov ale aj reštauráciami a kaviarničkami, meria asi 4,5 km. Palma má samozrejme i mestskú pláž no mi sme dali prednosť prirodzenej pláži a romantickej prechádzke.

Ďalším vytypovaným cieľom bol polostrov Alcúdia. Nachádza sa na severovýchode ostrova neďaleko mesta Pollenca. Medzi najzaujímavejšie pamiatky patria zvyšky rímskeho divadla a pôvodné obranné hradby mesta Alcúdia. Vyrážame z Palmy po diaľnici až po mesto Inca a potom treba sledovať smer Alcúdia. V Alcúdií nejdeme na port d´Alcúdia ale smerujeme k pobrežiu až ku kláštoru Ermita de la Victoria. Tu necháme auto na parkovisku a pokračujeme širokou turistickou cestou asi 15 min. Za dreveným zábradlím treba sledovať odbočku na Mirador (vyhliadku) de Penya Rotja (355 m) a tu už sa cesta zužuje a je aj trochu náročnejšia na obuv.

Miestami cesta vedie cez hustú vegetáciu, vysoké trávy a palmy a časť vedie skoro úplne pri skalnom zráze s krásnymi výhľadmi na more a skalné výčnelky. K samotnej vyhliadke sa dostaneme doslova vytesanou cestičkou v skale, stojí to ale za ten krásny výhľad. Po tej istej cestičke sa vrátime k pôvodnej širokej ceste, z ktorej sme zišli a ďalej po nej smerujeme hore. Kľukatá cesta nás dovedie až pod kopec Talia d´Alcúdia (451 m) z ktorej je pekný výhľad na opačné pobrežie.

Krásnym a nezabudnuteľným bol i celodenný výlet na „dračí“ ostrov Sa Dragonera (národný park). Z prístavného mestečka Sant Elm sa vyhliadkovou loďkou odveziete na ostrov. Treba si odsledovať odchody loďky na ostrov a následne si dohodnúť kedy pre vás prídu.

Na ostrove je zopár turistických chodníčkov a ostrov sa dá prejsť celý. Trasy sú rozdelené podľa obtiažnosti a dá sa vyjsť až na horný maják, ale my sme zvolili radšej prechádzku z prístavu k obom majákom severnému a južnému, keďže v ten deň dosť pripekalo.

Ostrov je naozaj dračí lebo už v prístave vás zarazí množstvo jašteričiek na ktoré si miestami musíte dávať pozor aby ste na ne nešliapli. Ostrov je tiež hniezdiskom veľkej kolónie čajok.

Jednou z vnútrozemských túr bola i tá na Castell (hrad) d´Alaró. Z Palmy vyrazíme severnou cestou smer Bunyola, potom smerujeme na mestečko Orient a asi u kilometrovníka 11,8 cesty PM 210 nájdeme hotel Hermitage, kde využijeme parkovisko a ďalej pôjdeme peši. Ideme po ceste smerom na Alaró a u kilometrovníka 11,8 odbočíme doprava a cez malú bránku, prejdeme do olivového hája. Cesta by mala byť značená „Castell“.

Cesta vedie viac v ľavo nie je dobre značená, no pozvoľna stúpa až sa dostaneme pod dubový les. Cesta nás vedie ďalej až na širokú cestu na ktorej sa dáme v pravo a tá nás dovedie k plošinke na ktorej po ľavej strane vybiehajú schody priamo k zrúcanine hradu.

Turisticky veľmi atraktívny je i polostrov Formentor. Je umiestnený severovýchodne od Palmy ešte severnejšie nad polostrovom Alcúdia. Úzky výbežok polostrova neumožňuje veľa tipov na pešiu turistiku ale zato cez neho vedie vyhliadková cesta s možnosťou zaparkovať auto a kochať sa nádhernou krajinou.

Kľukaté cestičky sú miestami tak úzke, že výletné autobusy vedľa seba ani neprejdú. Na východnom cípe Formentora je pekný maják, ktorý možno zbadať už z predchádzajúci vyhliadok.

Úžasným osviežením je možnosť sa po ceste okúpať. Na ceste PM 321 smerom k majáku treba pozorne sledovať kilometrovník 15. Je tu malé parkovisko, tak na tri osobné autá. Smerom od mora v doline sa črtá cez vysokú trávu nebadaný chodníček ktorým sa necháme voviesť do riedkeho lesa. Cestička prechádza vyschnutým korytom potoka a stále pozvoľna klesá. Les redne a pred nami sa za asi 30 min zjaví romantická asi 25 m široká zátoka Cala En Gossalba s neskutočne priezračnou vodou.

Udolie Boquer leží severne od mestečka Port de Pollenca, je to chránená prírodná rezervácia. V prístave prechádzame najprv okolo prístaviska jácht a na kruhovom objazde už sledujeme smer Formentor a asi po 30 m zahneme vpravo do ulice Carrer Formentor a hľadáme supermarket Oro Playa, na konci parkoviska odstavíme auto. Prejdeme cestu za parkoviskom a sledujeme širšiu cestu a statok Finca Bóquer. Vľavo je bránka, ktorou vstúpime na súkromný pozemok, cesta je značená a domáci sú zvyknutí. Za statkom je naša cesta, ktorá smeruje ku skalnej stene. Cesta je pomerne kamenistá a zužuje sa až miestami prechádza vedľa skoro až kamenných vrát. Je to nenáročná túra s krásnymi výhľadmi a odmenou na konci údolia je zátoka Vall de Bóqure. Údolie je známe ako vtáčie údolie a je tu možnosť sledovať množstvo zaujímavého vtáctva, my sme ale stretli len polodivé kozy. Celá trasa aj s návratom k parkovisku je asi 2:30 hod (čistý čas chôdze) samozrejme záleží na tom ako dlho sa zdržíte kúpaním.

Od Port de Pollenca vedie výhliadková trasa, ktorá lemuje pobrežie s množstvom príležitostí na zastavenie. Na ceste MA-10 za Escorrca vedie kľukatá cestička k príjemnému miestu Sa Calobra. Cestička vyžaduje nesmiernu trpezlivosť pre množstvo serpetínok ale stojí za tie krásne výhľady. Cestička konči na veľkom parkovisku, kde si účtujú nemalé peniaze za každú hodinu. Je tu pláž a malá zátoka, ku ktorej sa dá dôjsť cez umelo vybudovaný tunel cez skalný masív, loďou alebo cez neprístupnú a náročnú roklinu. Cesta pokračuje do divokej rokline Torrent de Paries, ktorá je pre skúsených vysokohorských turistov.

Vrátime sa späť na hlavnú cestu a o chvíľku už míňame prvé z priehradných jazier. Cesta pokračuje mestami Sollér, za mestečkom Deia odporúčame vyhliadku na polostrov Sa Foradada s jej skalnou bránou, nemali by sme zabudnúť na pekné mestečko Valldemossa (z nej vedú tiež turistické chodníčky no my sme všetko už nestíhali). Cesta stále lemuje pobrežie a neskôr sa stáča na vnútrozemie na Andratx a hlavné mesto Palma. My sme si cestu rozdelili na dva dni v jeden sme absolvovali Formentor a cestu po Soller a druhý zbytok.

Určite najväčším pomocníkom a radcom nám bola kniha: Mallorca, Nejkrásnejší turistické trasy, Rolf Goetz, Turistický pruvodce Rothe. Vrelo odporúčam pred cestou si ju zohnať a sľubujem vám, že na Malorke sa nestratíte, ba dokonca nájdete zákutia ktoré poznajú len domorodí.