uvod galeria autor blog kniha navstev linky kontakt menu

Výlety s detmi na Liptove.

2014

Tento rok sme sa rozhodli letnú dovolenku stráviť na Slovensku. Voľba padla na Liptov. Pridám teda zopár typov na výlety v okolí a hneď napíšem, že len zopár lebo týždeň nám bol málo na taký krásny kút krajiny. Výlety sú orientované prevažne na malé deti (tá naša ratolesť mala 3roky a na turistiku je navyknutá).

Ubytovanie sme mali zabezpečené v Liptovských Matiašovciach (www.apartmanyanicka.sk). Vrelo odporúčam, my sme boli spokojní, mali sme kľud, krásne prostredie a výhľady na kopce priamo z dvora.

ARCHEOSKANZEN HAVRÁNOK

Za obcou Bobrovník sme pokračovali autom rovno popri hrádzi, auto sme nechali na nevyznačenom parkovisku hneď pod informačnou tabuľou Havránok. Ďalej sme pokračovali peši po červenej turistickej značke cez mierne stúpajúci kopec. Za nim sa nám už črtali pohľady na archeologické múzeum v prírode NKP Liptovská Mara-Havránok.

Terén je trochu náročnejší, no dá sa to v pohode absolvovať aj s malými deťmi. Našu malú miesto zaujalo, zvedavo nakúkala do obydlí a veselo šliapala aby si pozrela ďalšie zaujímavosti.

Z kopca sú nádherné pohľady a vodnú nádrž Liptovská Mara, Nízke i Západne Tatry (hoci nám počasie až tak neprialo, ale boli sme vďační aspoň za trochu slniečka, lebo ráno to vyzeralo skôr na dážď).

VEŽA KOSTOLA PANNY MÁRIE

Hneď pod Havránkom je možnosť sa ešte pozrieť na zaujímavosť Liptova, vežu kostola panny Márie. Ide o vežu bývalého kostola Panny Márie, prenesenú zo zatopenej obce Liptovská Mara na okraj rovnomennej vodnej nádrže. Z jej okolia sa ponúkajú krásne pohľady na okolie, Tatry i kúsok Kriváňa vykúka. Za zastavenie to určite stojí. Kópia kostola dnes stojí v Múzeu liptovskej dediny v Pribyline.

LIPTOVSKÁ ANNA

V obci Liptovská Anna sme sa zastavili pozrieť si ruiny gotického kostola Sv. Anny. Nachádza sa hneď vedľa cintorína skoro na konci obce. Zvažovali sme prechádzku ďalej popri potoku Sv. Anny, ale zlákala nás cestička poza cintorín cez potok a prudko hore kopcom. Za ním sa nám otvoril výhľad na okolie a to bola odmena za vyšliapaný kopčisko. Vedie odtiaľ i turistická značka no nám už v ten deň stačilo a tak sme sa len prechádzali a naháňali na lúke a obdivovali  pohľadmi okolie.

KVAČIANSKÁ DOLINA

Nad obcou Kvačany vedie chodníček cez nádhernú Kvačianskú dolinu. Auto sme nechali na rozľahlom parkovisku a pustili sme na túru po lesnej širokej cestičke, ktorá mala len mierne pozvoľné stúpanie. Cesta je bezpečná, široká a tak prístupná i pre malé deti. Tú našu ťahalo v ceste pomyslenie na vodný mlyn, ktorý sme jej sľúbili, hoc sme nevedeli či bude funkčný. Bol a cesta stála za tú námahu. Zastavujeme sa pri info tabuliach, našli sme i skalu zvanú Jánošíková hlava a najviac sa nám páčila vyhliadka na Malom Roháči.

Na križovatke turistických značiek sme však odbočili prudko dole kopcom na trochu klzký terén, ale zvládli sme aj s malou. Oproti nám už vykračovala tunajšia mačička na privítanie, na lavičke pri mlynoch došli i sliepky a zbytok mačičiek. Dcérka mala radosť zo zvieratiek (mačky, sliepky, kozy) a po malej prestávke sme sa konečne boli pozrieť bližšie na mlyny. A naozaj sa krútili... Keďže nás už tlačil čas (dosť dlho sme sa zdržali) na neďaleký Raztocký vodopád sme sa už nedostali. Malá mala dosť a tak sme ju cestou spať aj trochu niesli najmä ten strmý kopec od mlynov, celá cesta tam je okolo 3 km + cesta späť.

MÚZEUM ORAVSKEJ DEDINY

Za Zubercom sme sa zastavili na poldenný výlet do múzea oravskej dediny. Miesto nás očarilo, mala nakúkala skoro do každého domčeka a veľmi ju miesto zaujalo. Spestrením boli i zvieratká za ohradou (husi, sliepky, capko), pekné drevené ihrisko a zurčiaci potok čo preteká cez areál. Miesto určite stojí za zastavenie.

LÚČANSKÝ VODOPÁD

Priamo v strede obce Lúčky nás očaril vodopád.

PROSIECKÁ DOLINA

Na toto miesto sme sa veľmi tešili. Auto sme nechali na platenom parkovisku pred ústím do doliny. Po širokom chodníku sme prišli až na začiatok doliny a ďalej pokračovali v miernom stúpaní po užšej horskej cestičke popri potoku až ku kamennej bráne. Za ňou nás ale čakalo sklamanie.

Pred návštevou som si hľadala info na webe o miestach kam sme plánovali isť. Vedeli sme, že v máji tohto roku tu bolo nepriaznivé počasie a poškodilo chodník, lávky a rebríky. Bolo to tak a len ja som sa dostala trochu ďalej po vyvieračku potoka (tu som sa otočila). Cesta ale bola i pre mňa náročná po vyšmýkaných skalách  zaistených reťazami. V článkoch o tejto doline som sa dočítala, že je vraj prístupná i pre starších návštevníkov. Možno hej ale dosť zdatným, mňa to sklamalo lebo sme mysleli, že až vyššie v doline budú rebríky kam sme ale neplánovali s troj-ročnou dcérkou, hoc sme mali i istiaci popruh pre ňu. Nevadí dolina počká, verím že sa sem vrátime. Malej sme potom dopriali aspoň hru na peknom ihrisku pri parkovisku.

LIKAVSKÝ HRAD

Nad obcou Likavka sa nachádza zrúcanina hradu Likava. Parkovisko je pekne označené priamo v obci a tak stúpame po červenej turistickej značne po úzkej poľnej cestičke. Tá sa po chvíľke zmení na lesnú s miernym stúpaním, až neskôr nastupuje poslednú stúpanie do kopca ku hradu.

JALOVECKÁ DOLINA

Za obcou Jalovec pokračujeme rovno a sledujeme označenie Horský hotel mních, pri ňom je malé parkovisko. Pokračujeme po značke k ústiu doliny. Ďalej po žltej popri Jaloveckom potoku, ktorý nám zlepšuje náladu a hučanie vody je priam blahodárne pôsobiace. Zo začiatku doliny je chodník širší a pohodlný na chôdzu i pre malé dieťa, neskôr sa chodník zužuje a nastupuje stúpanie a dosť veľké zrázy popri chodníku. To by nebol problém s trochu opatrnosti a pomoci rodiča. Naša malá sa ale v ten deň dobre nevyspala a dosť bola mrzutá tak sme sa otočili ani neviem kde a šli späť. Bola to ale krásna prechádzka a výlet sme neľutovali.

Odporúčam ešte jedno miesto na vyšantenie ( http://www.villabetula.sk/sk/ihrisko) pri Liptovskej Sielnici a krásne miesto na prestávku za Ružomberkom salaš krajinka.